Covid-19
Coronavirus - 7 gode råd til hjemmearbejdet
Coronavirus har sat mange dele af Danmark, som vi kender det på pause. I disse tider arbejder mange hjemmefra, og det ser ud til, at corona-hjemmearbejdet kan stå på en tid endnu. Derfor har vi samlet en liste med gode råd, til hvordan du bedre kan finde dig tilrette i en ny arbejdsdag, og få det bedste ud af situationen på hjemmearbejdspladsen.
1. Adskil arbejde og familieliv – Så vidt det er muligt
Det er for mange en uvant situation at arbejde hjemme hele tiden eller det meste af tiden. Når man arbejder hjemmefra, kan barrieren mellem arbejds- og privatsfæren hurtigt blive udvisket. Dette gælder særligt nu, da mange børn også er hjemme fra skole og daginstitutioner.
Du kan derfor, så vidt som det er muligt, bestræbe dig på at adskille dit arbejdsliv og dit privatliv for at kunne arbejde mere koncentreret. Det kan føre til frustration, hvis man føler, at man hverken kan levere på hjemmefronten eller på arbejdsfronten, fordi der hele tiden skal holdes øje med arbejdscomputeren og familien samtidig.
I praksis er dette naturligvis ikke nemt, eller måske nærmest umuligt, at adskille de to ting. Hvis du har små børn og en ægtefælle, der også arbejder hjemmefra, er det naturligvis begrænset, hvor høj grad du for mulighed for at arbejde koncentreret i et længere stykke tid. Derfor er det også vigtigt at få snakket og forventningsafstemt med chefen om, hvad man kan foretage sig derhjemme. Så ved begge parter hvad de kan forvente og planlægge efter det.
2. Rytme og struktur i hverdagen
Et godt råd er at forsøge at holde den samme rytme og struktur, som man ellers ville have haft på sin arbejdsplads, imens man arbejder hjemmefra. At arbejde i det samme tidsrum som man ellers ville gøre, hvis man var på sin arbejdsplads, kan hjælpe til at du får udført mere arbejde samt aflaste dig mentalt.
Læg en tidsplan for dagen og aftal det med resten af familien. Så kan du dedikere din tid til arbejdsopgaverne, og efterfølgende bruge tid med dine nærmeste. Og gøre begge dele med god samvittighed.
3. Lav din egen arbejdsstation
Det kan være gavnligt for din arbejdsdag derhjemme, hvis du har mulighed for at indrette din egen arbejdsstation. Dette kan hjælpe med at arbejde koncentreret, samtidig med at det signalerer overfor dine omgivelser at du nu er ”gået på arbejde”.
Din arbejdsstation kan variere fra et dedikeret rum, som du kan lukke døren indtil, til et skrivebord i stuen. Sørg for den rette belysning, en stol som passer i højden, jævnlig udluftning og grønne planter for at skabe omgivelser, der er behagelige at være og at arbejde i.
4. Vær opmærksom på din arbejdsstilling
Uanset hvordan du har valgt at indrette dig i derhjemme i denne tid, så er det stadig vigtigt, at du får skiftet din arbejdsstilling. Det vil i praksis sige, at du derhjemme finder et sted at arbejde, hvor du samtidig har mulighed for at sidde ordentligt og undgår belastningsskader. Udover arbejdsstillingen, er det også vigtigt at du gennem dagen løbende også får holdt pauser.
Hvor mange pauser man har brug for, varierer individuelt. Dog er en tommelfingerregel, at man forlader sit skrivebord mindst en gang i timen og får strækket kroppen godt ud. En lille gåtur på 15 minutter er også godt for dig. Hvis du godt kan lide at lytte til podcasts eller radio, kan lyden af snak i ørerne måske kompensere for fraværet af kollegerne.
5. Kommunikation med arbejdspladsen
Kommunikation er vigtigt – også når man arbejder hjemmefra. Det er derfor vigtigt at fastholde kontakten med kolleger løbende. Samtidig er det også vigtigt, at lade kollegerne vide hvornår du har fri. Der findes flere møde og mailplatforme, hvor du kan angive hvornår du er in eller out of office.
Dette er et godt redskab til, at lade kolleger vide hvornår de kan (og ikke kan) få fat i dig. Ellers er interne aftaler om fx at ringe sammen kl. 09:00 hver morgen også en god ide. Den daglige rutine i onlinemøderne kan også afhjælpe den følelse af ensomhed, som hurtigt kan opstå hvis man er vant til at arbejde i tæt kontakt med sine kolleger.
Den klare kommunikation er også vigtig, når det gælder konkrete opgaver eller i tilfælde af sygdom. Hvilke opgaver, der skal løses samt hvornår de skal løses. Hvis du bliver syg, skal du melde dig syg som du normalt ville gøre det til din arbejdsgiver.
6. Hav en klar dagsorden – vær forberedt til møder
Når i holder møder online, er det vigtigt at der ligger en klar dagsorden for mødet, samt du og dine kolleger er velforberedte. At have mødets dagsorden sendt ud på forhånd, så man kan forberede sig på de enkelte punkter på dagsordenen.
En god ide kan også være at starte møderne ud i en mere uformel tone end normalt. Dine kolleger kan være påvirkede af Corona virussen. De kan enten selv være smittede eller have smittede familiemedlemmer. Derfor kan det være en god ide at starte mødet ud i en uformel tone, for bedre at få en forståelse af kollegernes situation.
7. Udnyt forandringen positivt
På trods af at de nuværende omstændigheder er udfordrende, og du ikke selv har valgt at arbejde hjemmefra, forsøg alligevel at udnytte forandringen og få det vendt til noget positivt. Lav nogle fysiske øvelser imellem arbejdsopgaverne og kom udenfor i naturen og få noget frisk luft. Det giver dig energi og gør dig i bedre humør. Måske for du indarbejdet nogle nye og sunde vaner, som du tager med dig tilbage på din arbejdsplads.
Kilder:
https://dm.dk/nyheder/2020/saadan-skaber-du-de-bedste-rammer-for-hjemmearbejde
https://erhverv.tdc.dk/perspektiv/5-gode-raad-til-indretning-af-din-hjemmearbejdsdag
https://journalistforbundet.dk/nyhed/guide-saadan-arbejder-du-bedst-hjemme
Værd at vide...
Kørselsgodtgørelse 2024
2024 skattefri kørselsgodtgørelse ved kørsel i egen bil: 3,79 kr. pr.km. Udgør årets kørsel hos den enkelte arbejdsgiver mere end 20.000 km, er satsen 2,23 kr.